Cara main
- Kanak-kanak harus menekan anak panah yang seperti ditunjukkan dalam gambar di atas.
- Anak panah tersebut mesti ditekan dengan betul untuk menggerakkan tumtum tersebut. jika salah tekan maka arah tersebut akan bertukar mengikut anak panah yang ditekan.
- Tumtum meti ditekan dengan baik jangan biarkan tumtum terkena pagar sesat. tumtum tidak akan bergerak jika terlanggar pagar sesat.
- Selepas itu fikirkan cara untuk mencari kapal angkasa Tumtum.
Kami merasakan permainan ini sesuai dengan kanak-kanak yang berumur 6 tahun keatas kerana mereka tahu strategi untuk mencari kapal angkasa bagi Tumtum.
KEBAIKAN DAN KELEMAHAN
Antara kebaikan permainan ini ialah:
KEBAIKAN DAN KELEMAHAN
Antara kebaikan permainan ini ialah:
- Kemahiran motor halus mereka sudah berkembang dengan baik dan mustahil jika kanak-kanak tidak dapat menekan anak panah dengan betul.
- Kanak-kanak akan merasa gembira kerana permainan ini merupakan permainan bebas dan tidak terikat dengan pendidikan.
- Permainan ini tidak melemahkan semangat kanak-kanak untuk bermain. Contohnya, tiada perkataan 'YOU FAILED'.
- Pagar sesat Tumtum ini tidak susah untuk kanak-kanak meneka jalan mana yang hendak dilalui
Antara keburukan pemainan ini:
- Ibu bapa perlu pantau sekerap mungkin kerana permainan ini boleh membuat kanak-kanak leka.
- Arah jalan pagar sesat kemungkinan sama sahaja.
- Permainan ini tidak menggalakkan kanak-kanak bersosial. Contohnya seorang kanak-kanak pun mampu menyelesaikan pagar sesat ini untuk mencari kapal angkasa Tumtum.
No comments:
Post a Comment